Večfazni spanec - kaj se skriva za tem?

ponedeljek, 05. december 2016

Večfazni spanec - kaj se skriva za tem?

Predstavljajte si, da vsak dan spite le dve uri, počutite pa se sveže in aktivno, kot bi spali osem ur. Si predstavljate, kaj vse lahko počnete v tem času?


V zadnjih letih je na internetu veliko prispevkov o tako imenovanih večfaznim ciklusom spanja. V skrajnem primeru in v skladu s to teorijo, zadostoje 2 uri spanja dnevno, razdeljenih na več kratkih period dremanja. Teorija govori tudi o tem, da človek na ta način dobi veliko več energije. Pa je to sploh mogoče?

Dejstvo je, da se je vzorec spanja vsakega človeka v zadnjih letih večkrat spremenil. Dojenčki imajo krajša obdobja spanja večkrat na dan, medtem ko odrasli večinoma spijo več ur v enem kosu. V starosti pa lahko pride do sprememb. Nočno spanje je krajše, zato se poslužujemo dobrega starega popoldanskega počitka. 

Kakšne faze spanja obstajajo?

Enofazni cikel spanja

Ta vrsta spanja je danes najpogostejša med odraslimi ljudmi. Pri tem ciklusu predstavlja faza budnosti približno 16 ur, faza spanja pa približno 8 ur. 

Ta vrsta spanja je danes najpogostejša med odraslimi ljudmi. Pri tem ciklusu predstavlja faza budnosti približno 16 ur, faza spanja pa približno 8 ur. 

Dvofazni cikel spanja

Gre za vzorec, ki je razširjen predvsem v južnih državah in med starejšimi. Nočno spanje predstavlja približno 6 ur in je dopolnjeno z 20 minutnim počitkom. Obstaja pa tudi razmerje 4,5 ure na noč in 1,5 ure popoldanskega spanca.

Večfazni vzorec

Zdaj pa postane zanimivo. Ta vzorec spanja ima kratko nočno fazo spanja (min 1.5. - maks. 4,5 ure) in se dopolnjuje z dvema do petimi 20 minutnimi počitki skozi ves dan. Skupni čas spanja se lahko v skrajnem primeru skrajša celo na 3 ure dnevno.  

Dymaxion

Ta izraz je kratica, ki pomeni "dinamično največjo napetost". Kot lahko vidite iz grafa, lahko s tem vzorcem spite štirikrat po 30 minut na dan, skupno dve uri. Počitek je potreben vsakih 6 ur. 

Übermann

Enako kot pri Dymaxion fazi spanja, ko  človek spi le dve uri na dan, tukaj na vsake štiri ure spi 20 minut, tako gre za šest zelo kratkih faz spanja. 

Kako deluje v teoriji

Po obdobju prilagajanja od dveh do treh tednov telo takoj vstopi v fazo REM spanja. Ta faza spanja je najbolj pomembna za regeneracijo telesa, privrženci polifaznega spanja pa menijo, da so ekstremni modeli, kot je Dymaxion ciklus, dovolj, da si telo popolnoma opomore. S tem ciklusom spanja se doseže maksimalno število REM faz v najmanjšem mogočem trajanju spanja. Vendar pa se stokovnjaki strinjajo, da REM faza ni dovolj za popoln odmor. Potreben je tudi globoki spanec, ki ima verjetno glavno vlogo pri regeneraciji telesa. O tem ni na voljo veliko študij, zato ta trditev ni popolnoma dokazljiva. 

Ali je zdravo?

Dve uri spanja se sprva sliši izredno nezdravo. Vsakdo ve, kako škodljivo je pomanjkanje spanca. Na žalost ni znanstvenih raziskav o večfaznem spanju. Tema je precej nova, zato se znanstveniki ne ukvarjajo z njo. Na internetu pa je zaslediti veliko izkušenj. Kažejo se različni učinki. Na primer, pri skrajenem modelu kot je Dymaxion cikel, se učinkovitost takoj, ko preskočimo obvezen počitek, naglo zmanjša.  

Poleg tega je prehodno obdobje, v katerem začnemo z novim načinom spanja, zelo težko. Ljudje se počutijo konstantno utrujeni, učinkovitost in koncentracija drastično pade. Po dveh do treh tednih pa pride do spremenjenega dojemanje človeka samega. Obstaja tudi več primerov, ko se izmenjujejo faze evforičnosti in ekstremne utrujenosti.

So ekstremni cikli spanja sploh mogoči?

Vedno več je informacij, v katerih nekateri ljudje trdijo, da so več mesecev spali polifazično. Na koncu pa so nehali, ker je postalo pretežko.To je jasen znak, da so ljudje spali premalo. Strokovnjaki opozarjajo tudi na cirkadiani ritem. To preprosto pomeni, da imamo ljudje ponoči zaradi pomanjkanja sončne svetlobe, močno potebo po spanju.  

Takšni ekstremni modeli se pogosto pojavljajo v športu. Športniki, ki nekaj dni sodelujejo na maratonih ali kolesarskih dirkah, se pogosto posožujejo večfaznih ciklov spanja. Tako drastično zmanjšajo količino spanja in nenehno vzdržujejo svoje dosežke. Vendar pa gre običajno za relativno kratke faze. Noben profesionalni športnik se tega ne posluuje več mesecev. 

Je torej enofazno spanje najboljša izbira?
 ''Več kratkih faz spanja denevno, pa to je noro. Ena faza je dovolj, saj je takšen človekov naravni cikel spanja." Dejstvo pa je, da enofazno spanje ni naravno, ampak družbeno prirojeno. Pred odkritjem žarnic, so ljudje večinoma spali v dveh ali treh fazah.

Dejstva

Večina poročil o večfaznem spanju se konča s prekinitvijo poizkusov. Najpogostejši razlog je poleg pomanjkanja spnaja, dejstvo da model enostavni ni praktičen. V "Everyman" ciklusu se spi vsake štiri ure, zato trpi tudi družbeno življenje. Da ne govorimo o službah. Le majhen delež ljudi si lahko privošči, da zadrema vsake štiri ure. Nefleksibilnost tega cikla spanja je nepraktična. Kljub temu, da imate več časa, to ne pomeni nujno, da boste v življenju dosegli več. 

Preden preizkusite  "Übermann" cikel, si postavite sledeče vprašanje. kaj bom počel sredi noči, ko so trgovine zaprte, ljudje spijo, meni pa je dolgčas. Spanje bi bila dobra ideja, vendar se pri tej fazi spi le nekaj ur.