Post - zdrav odmor

torek, 15. november 2016

Post - zdrav odmor

Post je tradicija stara več sto let. V tem dolgem obdobju so nastale različne oblike posta. Obstaja post s sokovi, post s pinjencem ali sirotko,..seznam je zelo dolg. Danes v grobem razlikujemo post za zdrave ljudi in post v namene zdravljenja pri bolezni, ki pa bi moral biti pod nadzorom zdravnika. 

Kaj je post?

Post je, preprosto povedano, odrekanje čvrsti hrani. To ne pomeni, da se je med postom potrebno odpovedati hrani, jesti malo ali uživati hrano v tekoči obliki.

Post sam po sebi ni nič nenavadnega. Če pogledamo zgodovino človeštva, potem je stanje v katerem živimo danes, nekaj povsem novega. Stalna ponudba hrane, s katero potešimo lakoto, je relativno nov pojav. Človeško telo se dejansko lahko lažje spopada s postom kot s konstantnim prenajedanjem. To je razvidno iz vse večjega števila predebelih debelih.

Kdo potrebuje post?

Človeško telo popolnoma sprejema faze posta. To pomeni, da se vsaka zdrava oseba zlahka posti. Post pa ni za bolne ljudi, otroke, mladostnike, nosečnice in doječe matere. Njihovo telo je oslabljeno ali pa potrebuje določene hranilne snovi, kar je razlog, zakaj se post odsvetuje.

Ljudje s prenizko telesno težo in vsi z resnimi motnjami hranjenja, se ne smejo postiti, saj lahko post spet povzroči težave. 

Kaj se dogaja v telesu?

Takoj, ko omejimo vnos hrane, jetra pričnejo maščobne rezerve spreminjati v energijo. Zato je pomembno, da v 24 urah ne konzumirate več kot 500 kalorij. To pa vsekakor ne pomeni, da se med postom ne uživa ničesar. V tem primeru bi telo začelo razgrajevati mišice. Važen je manjši vnos kalorij in več gibanja.  

Kaj dosežemo s postom?

Učinkov posta je veliko in vedno so pozitivni, kar so potrdile številne študije.

  • Med postom nam nezdrava prehrana ni več tako okusna, medtem ko vegetarijanska in rastlinska hrana postaja vse boljša.
  • nova zavest o vsakodnevni prehrani
  • naučmo se poslušati svoje telo 
  • povečanje blaginje
  • po nekaj dneh opazimo boljše razpoloženje. Postanemo srečnejši, smo boljše volje in stvari se nam ne zdijo tako težke. Zmanjšajo se naši strahovi.  
  • izgine napetost
  • pozitiven učinek na črevesno floro
  • Post je dober za presnovo - nivo krvnega sladkorja in holesterola pade, krvni tlak se normalizira.
  • Očisti se črevesje. Prebava je stres za telo, zato mu je dobro privoščiti malo premora.
  • Med postom se lahko razgradijo stare in škodljive presnovne beljakovine. 

Trajanje in prekinitev posta

Običajno postenje traja od pet do sedem dni. Za vse kar traja dlje kot teden dni, se posvetujte z zdravnikom! 

Po postu se je potrebno držati določenih pravil. To pomeni, da s prehrano nikakor ne smete pričeti iz 0% na 100%! V prvih treh dneh po postu ne jejte mesa in salam, ampak uživajte lahka živila. 

Ali je mogoče med postom shujšati? 

To je občutljivo vprašanje. Post je vsekakor dober za hujšanje. Vsekakor boste med postenjem izgubili telesno težo. Vendar pa, če boste po postu jedli, kot ste prej, bo prišlo do yo-yo učinka. Post je dober začetek za izgubo kilogramov. 

Če želite poskusiti s postom, je tukaj nasvet: dobro razmislite, katera vrsta posta je najboljša za vas. Obstajajo vrste poste, ki se jih lahko lotite sami oziroma s pomočjo knjig. Nekatere vrste posta je bolje izvajati v skupini (takrat je motivacija večja), nekatere pa je potrebno izvajati pod nadzorom.

Ni se potrebno postiti cel teden. Tudi post enkrat tedensko, med katerim jeste le riž ali sadje, ima lahko zelo pozitiven vpliv na telo.