S športom proti depresiji?

torek, 31. maj 2016

S športom proti depresiji?

Ali šport pomaga proti depresiji? Na to temo je bilo narejenih ogromno različnih študij z različnimi rezultati. Poizkusili bomo odgovoriti na to vprašanje.​

Sedanji znanstveni dokazi jasno kažejo, da je šport zelo učinkovit proti depresiji.  V raziskavah je med številimi prizadetimi ljudmi, ki redno vadijo prišlo do kemičnih sprememb v možganih, ki se jih sicer doseže le z zdravili. 

O depresiji

Depresija je najbolj pogosto diagnosticirana duševna bolezen. Zanjo vsaka deseta oseba trpi vsaj enkrat v življenju. Tipični simptomi depresije so upad energije in zagona, trpljenje za različnimi strahovi, ki se ne konča itd. Depresija ima lahko celo močnejši vpliv na telesno zdravje kot sladkorna bolezen in artritis.

Gibanje

Depresivna stanja so poznali že stari Grki v antiki.  To stanje duha so imenovali melanholija in v tem primeru so priporočali gibanje. Zato ni šele od prekratkim znano, da se depresijo lahko zdravi s fizično aktivnostjo. 

Vendar pa odgovor na vprašanje, zakaj šport tako dobro deluje proti depresiji, še danes ni povsem jasen. Verjetno gre za vpliv večih dejavnikov, zato tako težko natančno določimo vzrok. 

Poznani so številni učinki športa , ki pomagajo proti depresiji. Lahko bi rekli, da šport 

  • dviga razpoloženje
  • povečuje zagon in zmanjšuje pasivnost 
  • zamoti
  • daje pozitivno izkušnjo
  • skupinski športi spodbujajo psihološko podporo znotraj skupine 

Ti učinki pa so odgovorni za kemične spremembe v možganih, ki jih sproži šport:  

  • Pri fizični aktivnosti, predvsem pri vzdržljivostnih športih, se izloča hormon sreče - endorfin, ki izboljšuje razpoloženje.  
  • Verjetno ukvarjanje s športom povečuje proizvodnjo serotonina. Ta nevrotransmiter je nekaj podobnega kot hormon sreče v človeškem telesu. Visoka raven serotonina daje signal, da je vse v najlepšem redu. Bolniki, ki se zdravijo za depresijo imajo pogosto zelo nizko raven serotonina, kar je razlog, zakaj jih pogosto zdravijo z zdravili, ki povečujejo raven serotonina.
  • Fizični napor povečuje proizvodnjo noradrenalina. Ta pomemben prenašalec sicer pogosto najdemo pri depresivnih ljudeh v prenizkih koncentracijah.  
  • Poleg tega je šport močna psihoterapevtsko komponenta. S športom lahko prekinete začarani krog. Prav tako pa predstavlja način za prekinitev svoje pasivnosti, spodbuja in okrepi samozavest. 
  • Gibanje stimulira rast celic v hipokampusu. Običajno celice v hipokampusu depresije hitro odmirajo, kar se lahko nevtralizira s športom. 
  • Nenazadnje pa se med telesno vadbo razgrajuje stresni hormon kortizol, kar ima pozitiven učinek na splošno vzdušje. 

Odprta vprašanja

Kljub vsem tem ugotovitvam, vprašanja niso v celoti odgovorjena. Kako pogosto in kako dolgo se je potrebno ukvarjati s športom, da bi dosegli najboljši učinek, še ni znano. Naše priporočilo je, da bi morali vsaj dvakrat tedensko narediti nekaj zase. Ne pretiravajte. Ostaja vprašanje, kateri šport je optimaln. Nekatere študije so pokazale, da je najboljši trening za moč, spet druge prisegajo na učinek vzdržljivostnih športov. Ne pozabite, da s športom ne morete samovoljno pobegniti pred depresijo. To je resno bolezensko stanje, ki nujno potrebuje strokovno oceno. Zato je najbolje, da se pogovorite z zdravnikom, kateri šport je primeren za vas in kakšne učinke je mogoče pričakovati. Potem lahko pristopite z realnimi pričakovanji. Pogosto se je kombinacija terapije z zdravili in športa, izkazala za zelo učinkovito. Redna vadba pa zmanjšuje tudi možnost za ponovno depresijo.